I den här tjänsten ska du rapportera brister i samverkan
Brister i samverkan kan användas inom delregion nordväst när professionen ser att samverkan brister mellan kommun och Region Skåne.
Syftet med att vi skriver brister i samverkan och med de åtgärder vi gör i anslutning till bristen som vi uppmärksammat är att vi ska lära oss genom samverkan så att alla parter tillsammans kan skapa goda förutsättningar för att möta individens behov av insatser.
Brister i samverkan ska i första hand hanteras och lösas av närmaste tjänstepersoner och deras chefer, med mandat att fatta beslut i aktuell fråga. Företrädarna har ett gemensamt ansvar att skyndsamt komma fram till en lösning med den enskildes behov i fokus och återkoppla till alla berörda parter. Det är viktigt att parterna för en dialog med fokus på lärande, åtgärder av eventuella systemfel och genomgång av rutiner och instruktioner. Att uppmärksamma och anmäla en brist som uppstått i samverkan ersätter inte andra rapporteringssystem som exempelvis system för avvikelsehantering.
Det är respektive chef för de verksamheter som berörs av en brist i samverkan som är ansvarig för att hålla en dialog.
Rutin för brister i samverkan
- Lös problemet för individen.
- Ha dialog med din närmsta chef om bristen och planering av kontakt med samverkanspart.
- Använd den här blanketten som stöd när det gäller del ett: ”Beskriv händelsen och vilka åtgärder ni vidtagit för att lösa individens ärende”.
- Ta kontakt med samverkansparten för dialog och skicka en kopia på blanketten där den beskrivna händelsen står med. Kom gemensamt fram till vilka åtgärder ni behöver vidta för att lösa bristen i samverkan. Fyll i del två på blanketten.
- Lägg in uppgifterna från blanketten i vår e-tjänst. Bristen skickas där in för diarieföring och hantering till psykiatrisamordnare Anna Åkerman i Helsingborgs stad.
Behöver ni hjälp med kontaktuppgifter till samverkansparter, kontakta:
Klicka på "Nästa" för att fortsätta.