Personuppgifter i Helsingborgs stad
Helsingborgs stad behandlar dina personuppgifter när du använder de e-tjänster som kommunen tillhandahåller eller när du på något sätt är i kontakt med kommunen. Här beskriver vi hur Helsingborgs stad behandlar dina personuppgifter.
Vem behandlar dina personuppgifter?
I Helsingborgs stads organisation ingår nämnder och kommunala bolag. Varje nämnd och bolag ansvarar för att personuppgifter behandlas lagligt och korrekt i organisationen. Det innebär att nämnderna och bolagen är personuppgiftsansvariga.
Laglig behandling
När vi behandlar dina personuppgifter sker det enligt gällande lagstiftning. Vi behandlar bara de uppgifter som vi behöver och vi vidtar nödvändiga åtgärder för att skydda åtkomsten till dina personuppgifter.
Du har rätt att ta kontakt med oss för att få veta vilka personuppgifter vi hanterar som rör dig, se mer om dina rättigheter nedan.
Hur får vi dina personuppgifter?
När du kontaktar Helsingborgs stad i en e-tjänst samlar vi, lagrar, eller vidtar någon annan åtgärd med dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende. Det kan till exempel handla om att du har sökt bygglov, barnomsorg eller ansökt om hemservice.
För att hantera ditt ärende kan Helsingborgs stad även få personuppgifter från andra än från dig. Sådana uppgifter kan komma från andra myndigheter eller hämtas från Skatteverkets tjänst Navet för att användas för till exempel adressuppdateringar.
Vilka uppgifter behandlas och vad används uppgifterna till?
Helsingborgs stad behandlar sådana personuppgifter och annan information som du lämnar till oss för att vi ska kunna komma i kontakt med dig och handlägga ditt ärende i e-tjänsten.
Vad använder vi dina uppgifter till?
Helsingborgs stad behandlar personuppgifter för olika syften, till exempel följande:
- för att handlägga ärenden och fatta beslut som rör dig
- för att kunna ge god service när kommunens tjänster används
- för att kunna ta emot och hantera synpunkter
- för att fullgöra skyldigheter enligt lag, som till exempel när vi ska lämna ut allmänna handlingar
- för att fullgöra åtaganden som bygger på avtal, så som till exempel bokning av vigsel
När har vi rätt (rättslig grund) att behandla personuppgifter?
Helsingborgs stad har rätt att behandla dina personuppgifter om det finns regler i lag eller annan författning som kräver att vi behandlar uppgifterna för att kunna uppfylla kraven. Vi har också rätt att behandla personuppgifter för att fullgöra åtaganden mot en enskild. Vidare får vi behandla personuppgifter om du samtycker till det.
Om vi behandlar dina personuppgifter för att du har samtyckt till det, kommer du att få tydlig information om vad du samtycker till och hur du går tillväga om du vill återkalla ditt samtycke.
Vem kan få tillgång till dina personuppgifter?
Dina personuppgifter lämnas till tredje part bara om det behöver ske på grund av krav i lag, i kontakter med andra myndigheter på grund av till exempel tillsyn eller beslut eller för att vi ska kunna skydda våra eller en tredje parts rättigheter.
Överföring till tredje land
I de fall personuppgifter förs över till länder utanför EU/EES sker det bara om berört land har en så kallad adekvat skyddsnivå.
Allmän handling och gallring
De handlingar som ges in till Helsingborgs stad blir allmänna handlingar här. Vem som helst kan begära att få ta del av dessa. Vi gör alltid en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen innan vi lämnar ut handlingar som innehåller personuppgifter.
Helsingborgs stad följer arkivlagen. Det finns dokumenthanteringsplaner hos nämnderna och bolagen som anger vad som gäller om gallring. Där framgår om och när handlingar, som kan innehålla personuppgifter, får gallras (slängas).
Dina rättigheter
Du har rätt att begära information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Du kan göra din begäran i en e-tjänst eller komma in med en skriftlig begäran. Den ska i så fall vara undertecknad av dig och det ska framgå vem begäran gäller. Uppgifterna behövs för att vi ska säkerställa att vi lämnar uppgifterna till rätt person.
Om du anser att de uppgifter som vi behandlar på något sätt är felaktiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade. I vissa fall kan vi ta bort uppgifter om dig, men vi får inte ta bort personuppgifter som ingår i allmänna handlingar som ska arkiveras.
Du får när som helst återkalla ett samtycke som du har lämnat. Det innebär att vi inte får fortsätta att behandla uppgifter om dig för det ändamål som samtycker omfattar.
Du har rätt att vända dig till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter, om du vill klaga på den personuppgiftsbehandling som sker.
Säkerhet för dina personuppgifter
Vi arbetar med att vidta de lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som kan krävas för att skydda dina personuppgifter.
Om du vill kontakta oss
Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du vända dig till Helsingborg kontaktcenter på telefon 042-10 50 00. Du kan även mejla kontaktcenter@helsingborg.se eller vända dig direkt till berörd förvaltning.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet för Helsingborgs stads nämnder kan du mejla till dataskyddsombud@helsingborg.se. Du kan också nå dataskyddsombudet via Helsingborg Kontaktcenter på telefon 042-10 50 00, eller genom att skriva brev till oss:
Helsingborgs stad
251 89 Helsingborg