Tillgänglighetsredogörelse för e-tjänster och blanketter
Helsingborgs stad står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur https://eservice.helsingborg.se/, uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information. En del av dessa brister kan vi själva påverka, andra inte då vi använder en e-tjänstplattforn, Abou från Sokigo AB.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från https://eservice.helsingborg.se/ som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.
Du kan kontakta oss genom att använda denna e-tjänst.
Svarstiden är normalt en vecka.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Brister vi själva kan påverka:
- det finns PDF-blanketter på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade och därför är svåra att läsa med skärmläsare.
- det finns bilder som saknar en alternativ text. Det innebär att den som använder ett skärmläsningsverktyg går miste om viss information.
Brister vi inte kan påverka:
- se vidare under punkten nedan Hur vi har testat webbplatsen
Hur vi har testat webbplatsen
Sokigo har valt att tillämpa standarden WCAG 2.1 AA och EN301549 vid framtagandet av ny funktionalitet och e-tjänster i Abou.
Följande avsteg från standarden EN301549 finns i nuvarande version av Abou.
- Det finns dokument i PDF-format är inte tillgänglighetsanpassade.
- Kartor är inte anpassade för skärmläsning eller tangentbordsnavigering. Därför ska det alltid finnas alternativ till kartan där den används i e-tjänsterna. Det ska till exempel finnas ett fält där användaren kan fylla i adressen eller koordinaterna. Detta saknas i en del av e-tjänsterna som använder kartor.
- Rullgardinslistor med sök fungerar inte för skärmläsning.
- Felmeddelanden som avser grupper med radioknappar eller kryssrutor är inte korrekt kopplade.
- Om det finns tabeller i e-tjänsterna kan de misstolkas av vissa skärmläsare.